Meteen naar de inhoud

Trauma is beladen nu tijd voor ontladen

Een trauma wat is dat?

Wat is een trauma precies? welke soorten trauma’s zijn er? Het is een grote indruk, het is te overweldigend. Psychologen en psychiaters noemen het een psychotrauma, omdat het met je hersenen te maken zou hebben. De hersen raken volgens hen overbelast. Naar mijn inziens heb je een oude jeugd of kindertijd ervaring ooit een plek gegeven en is het nu de tijd om deze te verwerken. “Het gevoel bij het oude al dan niet overerfde trauma laat in je hart los”. Anders gezegd jouw ziel – de blauwdruk – laat de niet verwerkte energie eindelijk los. Het is tijd voor persoonlijke groei. Dan is er meestal eerst sprake van een crisis. Je mentaal denken slaat in dat proces op hol. En kleurt het heden extreem sterk in met de nare gebeurtenis uit het verleden. 

traumaverwerking met levensbloem en Toth
traumaverwerking met levensbloem en Toth

Hoe beleef je een traumatische ervaring?

Traumatische ervaringen kunnen op dat moment het dagelijks leven extreem sterk beïnvloeden. Psychische klachten ontstaan door deze intense ervaring. De oude gevoelens en stemmingen welke worden losgelaten – door jouw ziel – beïnvloeden op dat moment in “negatieve zin” jouw gedrag. In feite is het niet negatief. De symptomen zijn een signaal voor grote spirituele groei.

Identificeer het trauma achter de symptomen

Er zijn heel veel traumatische ervaringen op te noemen. Noem hieronder enkele voorbeelden:

  • dood van een geliefde.
  • seksueel misbruik.
  • relatie verbroken.
  • getuige zijn van ernstige misdaad.
  • extreem dominante ouder.
  • leraar die sloeg.
  • beschuldiging van wat je niet gedaan hebt.
  • dood van tweelinghelft tijdens zwangerschap.
  • ziekte van een ouder.

Een ervaring kan zich in uw jeugd hebben voorgedaan. Ook tijdens de vroege kindertijd. Een bovendien tijdens de zwangerschap.

Naarmate de traumatische gebeurtenis zich op jongere leeftijd zich voltrok, is de impact op het gevoelsleven en op het loslaat proces in het NU het meest intensief. Je aura was destijds subtieler waardoor bij het loskomen van het zielsverdriet in het heden ook alles intenser aanvoelt.

De Oosterse aanpak van traumaverwerking is anders

We schetsen schaven graag de verwachtingen van Westerse mensen bij. Het Oosterse trauma verwerken is meer op je zelf zonder steun. En ook geen arm om je heen om een diepere traumaverwerking te verkrijgen. Er is dus geen hulp tussen de consulten door. Je wordt op je zelf teruggeworpen terwijl je ontzettend moe kan zijn. Dit kan een paar uur of een aantal dagen duren. Denk hierbij aan depressief zijn, extreem verveeld zonder doel kan ronddolen, obsessies en verslavingen welke tijdelijk intenser worden. Of je kan een paar dagen geen zin hebben in mensen om je heen. Bovendien kan je extreem boos zijn op ouders, grootouders of collegae hetgeen uiteraard een projectie is. Voor het verwerken van emotionele lading of hartzeer allemaal zeer positieve symptomen van het beoogde proces.

Na trauma behandeling wegblijven bij goede vrienden of vriendinnen

Steun zoeken voor je verdriet, vitaliteit of mindere stemming heeft geen zin. Ook niet bij goede vrienden of vriendinnen dit heeft vaak een tegenovergesteld effect op het beoogde proces. Ooit hebben jullie elkaar aangetrokken door de magnetische werking van gezamenlijk hartzeer. Het kan dus goed zijn dat de traumatische ervaring waarvoor je in trauma verwerking therapie bent gemeenschappelijke emotionele pijn betreft. Door het delen van jouw ervaringen met lotgenoten komt er een enorme hoeveelheid extra angst bij derden naar boven. Dit kan jouw angsten weer verder aanwakkeren. Deze interactie kan leiden tot het activeren van een mentale saboteur. Deze kan er voor zorgdragen dat jouw beste vriend of vriendin en jijzelf weer de draad oppakken met verdriet onder het tapijt vegen. Je stopt dan met de therapie. En bovendien verzin je een mentale reden ingegeven door de saboteur welke je tracht weg te houden van eenheidsbewustzijn.

Deze situatie schets beschrijft een psychologisch proces van onderbewust en onbekwaam handelen. De Oosterse aanpak gaat vaak dieper. Deze tracht het aantrekken van nieuwe situaties lijkend op de oude traumatische ervaring helemaal te voorkomen. De Westerse EMDR aanpak tracht alleen een top van de emotionele lading te verwijderen. Hierdoor kan je met de toekomstige vervelende situaties makkelijker omgaan. Dit is een omleiding van het probleem. In feite ben je nog niet klaar Zolang je in de Oosterse manier van trauma verwerken therapie zit, vermijdt het treffen van lotgenoten.

traumatische ervaring in onderbewuste kijk naar je trauma
traumatische ervaring in onderbewuste

Complementaire aanpak en oorsprong trauma symptomen

Mensen zijn veerkrachtig en kunnen herstellen van zo’n schokkende, traumatische ervaring. Het heeft tijd nodig. Bij een reguliere aanpak of behandeling ontwikkel je vaardigheden die je meer controle trachten te geven. Het mentale denken draait op de brandstof van de traumatische ervaring of conditionering veel te snel. De overvloed aan angst energie tracht het mentaal denken te kanaliseren door overactief te zijn. Het heeft mijn voorkeur het mentale denken totaal te negeren. Een poging om daar meer controle over te krijgen met handvaten aanreiken geloof ik niet in. 

De complementaire aanpak is er op gericht de periode van het ontladen te versnellen. Alles komt er dan in zeer korte tijd uit. Je kan dan het beste een paar dagen de controle helemaal los te laten en met niemand praten. Er dient juist sprake te zijn van totale overgave in dit proces. De lading is opgeslagen in het hartcentrum niet in de hersenen

Het verschil zit hem ook in het feit dat de energie van de traumatische ervaring volgens mij is opgeslagen in het hartcentrum en niet in de hersenen. Alleen in het geval van een overerft trauma is het van belang de client ondermeer te leren : Deze paniekaanval is van mijn moeder. Ik ervaar nu harmonie, liefde en vertrouwen in mijn eigen energiehuishouding.